Ο Γιώργος Σαχίνης ψάχνει «φαντάσματα» στην Αθήνα

Η Ομάδα Όχι Παίζουμε και ο Γεώργιος Βιζυηνός συναντούν τον τελευταίο τους ήρωα σε μια εγκαταλελειμμένη αίθουσα ορχήστρας, για δεύτερη χρονιά. Ένα ρινγκ αναμέτρησης του εμμονικά ρομαντικού «Μοσκώβ-Σελήμ» με την πραγματικότητα στήθηκε εκ νέου. Ο σκηνοθέτης της παράστασης αλλά και εμπνευστής ενός γενναίου πρότζεκτ έχει τις λεπτομέρειες…

H TΖΙΝΑ ΘΛΙΒΕΡΗ ΚΑΙ Ο ΟΘΩΝ ΜΕΤΑΞΑΣ ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ ΤΙΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΙΖΥΗΝΟΥ!

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΟΙΝΙΤΣΗ

Γιατί ξαναγυρνάς τόσο σύντομα στον Βιζυηνό; Τι είχες να προσθέσεις;
Το τσίρκο. Πέρυσι αντιμετωπίσαμε τον Μοσκώβ-Σελήμ με τρυφερότητα, τον συμπαθήσαμε για τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες του: πατρική στοργή, στοργή από το έθνος. Φέτος τον αποκτηνώνουμε, τραβάμε τις επιθυμίες στο όριο της γκροτέσκας εμμονής, τον κάνουμε ζώο ενός αμείλικτου τσίρκου, τον οδηγούμε στην τρέλα και την αυτοκαταστροφή. Ερμηνεύουμε τον Μοσκώβ-Σελήμ ως την εφιαλτική εκδοχή του ίδιου του συγγραφέα, μια εκδοχή που ο ίδιος συνάντησε λίγο μετά την συγγραφή του έργου και λίγο πριν τον εγκλεισμό του στο Δρομοκαϊτειο. Τα δύο χρόνια που δίδασκε θέατρο στο Ωδείο Αθηνών.
«Η συνέχεια της ιστορίας, είναι πάντα η επανάληψή της;» Τι απαντάς σ’ αυτό, ειδικά μέσα από το φίλτρο της τωρινής δουλειάς σου;
Η φετινή «επανάληψη» του Μοσκώβ-Σελήμ είναι μια δεύτερη ανάγνωση, πιο ακραία, πιο οργισμένη και με περισσότερο αυτοσαρκασμό για τα εμμονικά μας ερωτήματα: Από ποιο έθνος στοργή; Ποιόν πατέρα να πιστέψουμε; Τα ερωτήματα αυτά εμπεριέχονταν στον περσινό Μοσκώβ-Σελήμ χωρίς όμως την συνειδητότητα της ενηλικίωσης. Ο φετινός Μοσκώβ-Σελήμ είναι γηραιότερος, είναι ενήλικος. Και αντί να κάνει κάτι άλλο, πέφτει στην παγίδα της επανάληψης των ίδιων εμμονών του, των ίδιων δράσεων, της ίδιας (;) παράστασης.
Τι έχεις «πάθει» με τους ξεχασμένους συγγραφείς; Τι το σκηνικά ερεθιστικό εντοπίζεις στα κείμενα τους για να επιμένεις έτσι;
Τίποτα δεν έχω πάθει με τους συγγραφείς. Με ενδιαφέρει η «ανασκαφή φαντασμάτων» σε γωνιές της πόλης που ζω. Για αυτό και φέτος, ονομάσαμε την μέχρι τώρα πορεία μας: UrbanDig Project («Ανασκαφή φαντασμάτων πολιτισμού στην σύγχρονη πόλη»). Το αν θα είναι συγγραφείς ή άλλου είδους προσωπικότητες εν τέλει δεν είναι το ουσιαστικό για μένα. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να αποτελέσουμε, έστω και με ένα κρικάκι, τον εξελικτικό δεσμό του χθες με το αύριο, αυτής της πόλης. Και να ομορφύνουμε την πολύβουη πόλη με την ησυχία των φαντασμάτων της.
Φέτος άλλαξες άνδρα ηθοποιό. Πως είναι ο Μεταξάς σε σχέση με τον Μοθωναίο;
Είναι άλλος Μοσκώβ-Σελήμ. Είναι πιο πολεμικός, πιο κλειδωμένος στο πρότυπο του άνδρα (;), πιο βροντερός και πιο κτηνώδης.
Έχεις κατ’ εμέ ένα ταλέντο στο να εξασφαλίζεις αλλόκοτους -με θεατρικά κριτήρια, εννοώ- χώρους. Πως το πετυχαίνεις κάθε φορά;
Είναι θέμα καθαρότητας στόχου. Στα πλαίσια του UrbanDig, η ομάδα λειτουργεί το θέαμα ως σκαπάνη ανασκαφής των μυστικών και των φαντασμάτων πολιτισμού σύγχρονων χώρων. Ο στόχος της ομάδας δεν περιορίζεται στην παραγωγή θεατρικών παραστάσεων, αλλά γενικότερα στην ανάδειξη της πρόσφατης πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης (που έχει γεμίσει με ανασκαφές αρχαίων και έχει λίγο ως πολύ ξεχάσει την πρόσφατη αισθητική ιστορία της). Πρόκειται για έναν δύσκολο στόχο, που μας οδηγεί σε επιλογές που δεν υπακούουν πάντα στους κανόνες του εμπορικά αποδοτικού θεάματος, δημιουργεί όμως άλλου είδους σχέσεις και παρέες και υποστηρικτές.
Από όσο μπορώ να ξέρω δεν είσαι μόνος σ’ αυτή την ιστορία. Ποιοι είναι οι άνθρωποι που σε στηρίζουν και σε βοηθούν στην Ομάδα Όχι Παίζουμε και τι μερίδιο δράσης τους αφήνεις;
Η ομάδα «όχι παίζουμε» αποτελείται από τους: Ειρήνη Αλεξίου, που είναι χορογράφος και αναλαμβάνει μαζί μου την σκηνοθεσία, Γιάννης Σκουρλέτης – εικαστικός, Κώστας Δαλακούρας – μουσικός, Χριστίνα Θανάσουλα – φωτιστής, Άρης Ασπρούλης – κοινωνιολόγος, Μαίρη Λογοθέτη – ψυχολόγος, Δήμητρα Λιάκουρα – σκηνογράφος που λαμβάνουν μέρος στην δραματουργική επεξεργασία και συμμετέχουν στην παραγωγή (ο Άρης ως υπεύθυνος επικοινωνίας και η Μαίρη και Δήμητρα ως βοηθοί του Γιάννη στα σκηνικά). Τέλος, έχουμε σταθερή συνεργασία με τον Ευθύμη Θεοδόση σε ό,τι αφορά τα βίντεο της ομάδας και τον Κώστα Τσακαλάκη σε ό,τι αφορά τις μακέτες.
Τι ακριβώς είναι το UrbanDig Project και γιατί να κινητοποιήσει τον Αθηναίο ώστε να αποχωριστεί πρόσκαιρα την αποχαύνωση που του προσφέρει το χαζοκούτι του;
Το UrbanDig Project είναι μια προσπάθεια νέων καλλιτεχνών να διαχειριστούν την πόλη που ζουν. Να ψάξουν να βρουν τα μυστικά της και να εμπνευστούν από αυτά. Χώροι και προσωπικότητες που συνδέονται με αυτούς γίνονται για εμάς η έμπνευση και η αφετηρία να βρούμε πού στεκόμαστε και ως καταγωγή και ως παρόν στη δίνη της αστικής μας ζωής. Πολλοί, και από άλλες πλευρές της τέχνης και της επιστήμης, αναζητούν την έμπνευση στις μνήμες της πόλης που ζουν. Το UrbanDig Project το κάνει αυτό μέσω του θεάτρου, πιο συγκεκριμένα, του θεάματος. Πηγαίνουμε σε γωνιές της πόλης και τους αναδεικνύουμε (αυτούς και την ιστορία τους) μέσω θεατρικών-χορευτικών-εικαστικών-video-μουσικών παραστάσεων. Λειτουργούμε έξω από τα όρια της συνηθισμένης θεατρικής έκφρασης και των καθιερωμένων θεατρικών σκηνών. Και συνοδεύουμε τις παραστάσεις μας με δράσεις που προκαλούν τον διάλογο μεταξύ άλλων δημιουργών από χώρους της τέχνης και της επιστήμης που ασχολούνται με την διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης που ζουν. Φέτος, για παράδειγμα, υπάρχει ένα πλούσιο πρόγραμμα αξιόλογων ομιλητών, μετά το τέλος της παράστασης, στον ίδιο χώρο (την κενή αίθουσα ορχήστρας του ισογείου του Ωδείου Αθηνών). Αυτήν την εβδομάδα μιλάει η Έλενα Βόγλη για το ArtLocus του ΕΚΕΘΕΧ (Παρασκευή 6 Νοεμβρίου), η δημιουργική ομάδα της ταινίας Μουσείου Μπενάκη «Για 5 διαμερίσματα και ένα μαγαζί» (Δευτέρα 9 Νοεμβρίου), και ο Φώτης Ιγνατίου για τις δράσεις της «Τεχνόπολις» που αφορούν την Αθήνα (Παρασκευή 13 Νοεμβρίου).
Μίλησέ μου για τα δικά σου «φαντάσματα»;
Φοβάμαι τα φαντάσματα. Όταν βλέπω ταινίες με φαντάσματα, δεν κοιμάμαι! Κάποια στιγμή θα το ξεπεράσω, που θα πάει, τόση προπόνηση κάνω.
Τι σκέφτεσαι να κάνεις με τα φαντάσματα του συστήματος που δαιμονισμένα εξακολουθούν να βάζουν τρικλοποδιές σε ό,τι νέο και διαφορετικό στην Ελλάδα;
Σκέφτομαι να συνεχίσω την φαντασματομαχία! Θα τα φέρνω αντιμέτωπα με τα φαντάσματα που εγώ θέλω να βγάλω στο σανίδι. Όποιος νικήσει! Ίσως, να τα βρουν και μεταξύ τους!
Θα ανέβαζες Βιζυηνό σε χώρα του εξωτερικού; Θα άφηνες τη σύγχρονη ελληνική μετριότητα για μια νέα «πατρίδα» που θα σου πρόσφερε τα αυτονόητα;
Εννοείται. Εξάλλου ο Βιζυηνός έκανε πατρίδα το «μεταξύ» χωρών, το αιώνιο ταξίδι. Έαν ο Bourriaud στην Tate Britain πέρυσι έκανε έκθεση με τίτλο «Altermodern» και εισήγαγε αυτήν την «νέα» σκέψη της «ετερονεωτερικότητας» που έχει σαν άξονα της την ρευστότητα ταυτότητας και την ιδιότητα του ταξιδιώτη, ο Βιζυηνός τα έγραψε αυτά 130 χρόνια πριν. Σύγχρονος και διεθνής όσο λίγοι.
Ποιες είναι οι αγαπημένες σου γωνιές στην Αθήνα;
Την Αθήνα την ανακαλύπτω σιγά-σιγά. Επιφυλάσσομαι να απαντήσω διότι διαρκώς ανακαλύπτω κάτι πιο αγαπημένο.
Το επόμενο UrbanDig Project που, πως, πότε, με ποιους και γιατί;
UrbanDig 5: Σολωμός (Ο Λάμπρος). Μια παράσταση εξ’ αφορμής του «Λάμπρου», του πιο αποσπασματικού κειμένου του Διονυσίου Σολωμού. Διότι, αν ο Βιζυηνός είναι σύγχρονα άπατρις, ο Σολωμός είναι το αύριο των εθνικών συμβόλων: Κρυφός, ρευστός, διαρκώς επαναπροσδιοριζόμενος, αιώνια αντιστεκόμενος σε ό,τι μπορεί να τον παγιώσει και να τον κάνει άγαλμα. Τα αγάλματα πέσανε!

«UrbanDig 4: Βιζυηνός [Μοσκώβ Σελήμ]»
Παίζουν οι ηθοποιοί: Τζίνα Θλιβέρη – Όθωνας Μεταξάς
Ωδείο Αθηνών: Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β’ 17-19 (ισόγειο)
τηλέφωνο κρατήσεων: 6985-069300, Παρασκευή έως Δευτέρα στις 21:00. Διάρκεια 75΄ (Τις ημέρες που ακολουθεί συζήτηση, η συζήτηση ξεκινάει στις 22.30).
Μέχρι τις 28 Δεκεμβρίου 2009
Περισσότερα στην ιστοσελίδα: http://www.ohipezoume.gr

Advertisements

About Δημήτρης Φοινίτσης

Ο Δημήτρης Φοινίτσης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης από μικρασιατική οικογένεια. Σπούδασε στο μεταπτυχιακό τμήμα Δημιουργικής Γραφής της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (διπλωματική εργασία στο Θεατρικό Έργο), στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (κατεύθυνση Θεατρολογίας με διπλωματική εργασία στη Σκηνοθεσία), στο Scuola di Lettere e Filosofia - Universita degli Studi di Genova, στη Δραματική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Θεμέλιο» και στη Σχολή Δημοσιογραφίας «ΑΝΤ1». Έχει γράψει θεατρικά έργα, διηγήματα και παραμύθια. Εργάστηκε επί σειρά ετών στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό Τύπο των Αθηνών και της περιφέρειας ως κριτικός θεάτρου, πολιτιστικός συντάκτης, εκφωνητής ειδήσεων, ραδιοφωνικός παραγωγός κ.α. Μετά από συνεργασίες στις κρατικές σκηνές και το ελεύθερο θέατρο ως ηθοποιός αποφάσισε να στραφεί –καλλιτεχνικά- στη σκηνοθεσία. Δημιουργός και σκηνοθέτης της «Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ», έχει ανεβάσει κλασσικά και σύγχρονα έργα σε, κυρίως, μη θεατρικούς χώρους. / d.finitsis@gmail.com

2 comments

  1. Έλσα

    Ενδιαφέρον ακούγεται! Τουλάχιστον ξεσηκώθηκα για να το παρακολουθήσω.

    Μου αρέσει!

  2. Αθηνά

    Σας παρακαλώ θα ήθελα να μου γράψει σε αυτή την διεύθυνση ο Όθωνας Μεταξάς αν δεν ήταν δύσκολο είμαι φανατική θαυμάστρια και θα με έκανε πολύ ευτυχισμένη.Τον θαυμάζω πάρα πολύ είνα ΗΘΟΠΟΙΟΣ με Η κεφαλαίο.Η Διεύθυνση μου στο Βόλο είναι Δόν Δαλεζίου 34 τ.κ 38221 ή στο email μου αν θέλει gallioy_ath@yahoo.gr.Σας ευχαριστώ πολύ.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: