//
you're reading...
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Στέφανος Κακαβούλης είναι ο Άλτζι!

Με πολλές και διαφορετικές ιδιότητες ο Στέφανος Κακαβούλης εστιάζει την προσοχή του στο θεατρικό χώρο. Γράφει, παίζει, προβάλει νέες θεατρικές ομάδες. Αύριο, πρωτοχρονιά έχει πρεμιέρα σε ένα ολοκαίνουργιο χώρο στην Κυψέλη, πρωταγωνιστώντας στο ανεπανάληπτο έργο του Όσκαρ Ουάιλντ «Η σημασία να είναι κανείς σοβαρός».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΟΙΝΙΤΣΗ

Πόσο επίκαιρος αποδεικνύεται ο Όσκαρ Ουάιλντ στην εποχή μας;
Ο Ουάιλντ ανήκει κι αυτός στο πάνθεον των λεγόμενων κλασικών συγγραφέων. Γιατί κάποιος συγγραφέας θεωρείται κλασικός; Κυρίως γιατί τα θέματα που θίγει έχουν μια διαχρονική αξία και αφορούν σταθερές που δεν αλλάζουν μέσα στα χρόνια. Σταθερές, όπως οι ανασφάλειες των ανθρώπων, οι αγωνίες τους, οι φόβοι τους, οι επιθυμίες τους κ.α. Ένας κλασικός συγγραφέας θα πάρει αυτές τις σταθερές συμπεριφοράς και θα τις σχολιάσει με τέτοιο τρόπο ώστε να φωτίσει πτυχές, που φαίνονται οικείες σε κάθε άνθρωπο οποιασδήποτε εποχής. Σαν να αναγνωρίζει τον εαυτό μέσα σ’ αυτές. Ο Ουάιλντ αν και είναι πολύ στενά συνδεδεμένος με την εποχή του και την κοινωνική τάξη που προερχόταν καταφέρνει αυτό τον σχολιασμό με πολύ εύγλωττο τρόπο.
Τι ακριβώς θίγει το έργο και πως καταφέρνει να στηλιτεύσει τα κακώς κείμενα μιας περασμένης εποχής με συγκεκριμένες συμπεριφορές ανθρώπων;
Το συγκεκριμένο έργο, που θεωρείται και προϊόν της πιο ώριμης συγγραφικής περιόδου του Ουάιλντ, ακριβώς πριν καταδικαστεί και μπει στη φυλακή, καυτηριάζει με πολύ έντονο ύφος και αιχμηρό τρόπο την λεγόμενη καθεστηκυία τάξη της τότε αριστοκρατίας του 19ου και την επίπλαστη σοβαρότητα που έφερε στην συμπεριφορά. Κάθε κίνηση, κάθε λέξη ήταν αποτέλεσμα μιας τυποποιημένης συμπεριφοράς που σκοπό είχε να δώσει συγκεκριμένες εντυπώσεις. Μιλάμε για μία κοινωνία που δεν έπαιζε ρόλο καθόλου και δεν αφορούσε η ουσία των πραγμάτων και οι ειλικρινείς προθέσεις. Όλα κινούνταν κάτω από ένα πέπλο επιτηδευμένης ευγενείας και ύφους. Μια κοινωνία που έδινε πρώτο λόγο στις συμβάσεις. Πόσο επίκαιρο και ειρωνικό ακούγεται αυτό σήμερα ε; Η κοινωνία του 2010 που υποτίθεται ότι έχει ισοπεδώσει συμβάσεις και τυπικές συμπεριφορές είναι τόσο εξαρτημένη από αυτές όσο ποτέ άλλοτε. Δες στο χώρο τον καλλιτεχνικό. Τόση παραγωγή και νέες φωνές χωρίς όμως να δίνεται ουσιαστικός χώρος σε πράγματα που όντως κουβαλάνε αλήθεια και θίγουν κατεστημένα και συμβάσεις. Ό, τι βγαίνει προς τα έξω πρέπει να υπακούει σε κανόνες που εξυπηρετούν συμφέροντα για να μπορέσει να επιβιώσει και να ακουστεί, ψέματα; Ο κύριος Ουάιλντ, λοιπόν, βάζει το καλό, ακριβό του σμόκιν, εισβάλει στα ιδιωτικά δωμάτια της αριστοκρατίας που τόσο καλά γνώριζε και την ισοπεδώνει. Βοηθούς του έχει δύο κολλητούς φίλους που με διαφορετικό τρόπο ο καθένας αντιστέκεται σ’ αυτή την σοβαροφανή κοινωνία. Τον Τζακ και τον Άλτζι.
Ποιον ρόλο έχεις αναλάβει και πως συντελεί στη διάρθρωση του μύθου;
Κρατώ τον ρόλο του Άλτζι, που όπως έχει αναφέρει και ο Ουάιλντ κρύβεται ο ίδιος πίσω απ’ αυτόν. Στενός φίλος του Τζακ – μετέπειτα Έρνεστ – γόνος αριστοκρατικής οικογένειας που όμως λόγω παιδείας και ιδιαίτερης ιδιοσυγκρασίας έχει απομυθοποιήσει μέσα του όλο αυτό το παιχνίδι των συμβάσεων και της υποκρισίας. Με τη βοήθεια ενός φανταστικού άρρωστου φίλου που έχει εφεύρει, κάνει διαλείμματα από την βαρετή καθημερινότητα και με την πρόφαση ότι τον φροντίζει ζει μια έκλυτη και ακόλαστη ζωή αντίθετη στους κανόνες της κοινωνίας. Παρόλα αυτά λόγω οικονομικής εξάρτησης παραμένει πιστός στο φαίνεσθαι της καλής συμπεριφοράς. Τζάμπα μαγκιά θα μπορούσε να πει κανείς. Μπορεί ο Ουάιλντ να έκανε τη δική του αυτοκριτική μέσα από τον χαρακτήρα αυτό μιας και ο ίδιος όσο και πολέμιος να ήταν της κοινωνίας, υπηρέτησε στο έπακρο τις συμβάσεις της. Από την άλλη έχουμε τον Τζακ, ο οποίος εκφράζει και το λογοπαίγνιο του τίτλου. Η σημασία να είναι κανείς σοβαρός, δηλαδή, Έρνεστ. Το όνομα Έρνεστ που δεν μεταφράζεται επακριβώς στα ελληνικά φέρει τις ιδιότητες του έντιμου, του ειλικρινή και του σοβαρού. Ο Τζακ από τη μεριά του έχει κι αυτός πλάσει ένα αδελφό φανταστικό, τον Έρνεστ για να μπορεί να το σκάει επίσης από την καθημερινότητα. Η διαφορά μεταξύ τους είναι ότι ο Άλτζι απολαμβάνει αυτό το παιχνίδι ρόλων με μια πιο έκφυλη και σαδιστική διάθεση ενώ για τον Τζακ είναι κάτι που αναγκαστικά κάνει όχι χωρίς ενοχές. Ο Τζακ κρατάει εν ολίγοις μια αθωότητα προθέσεων που στον Άλτζι δεν υπάρχει πια. Γι’ αυτό και στο τέλος του έργου ο Ουάιλντ βάζει συμβολικά τον Τζακ να ανακαλύπτει το αληθινό του όνομα που δεν είναι άλλο από Έρνεστ!
Σκηνοθετικά πως αντιμετωπίστηκε το έργο;
Υπηρετήθηκε όσο το δυνατόν πιο πιστά το κείμενο και το πνεύμα του Ουάιλντ. Μη ξεχνάμε πως η λονδρένζικη παράδοση δεν τρέχει στο αίμα μας. Οι Έλληνες είμαστε πολύ πιο χειμαρρώδης και πληθωρικός λαός. Εκφραζόμαστε με έντονες χειρονομίες και εξωστρέφεια, οπότε όλη αυτή η λογική του ψυχρού φλεγματικού χιούμορ δεν μας είναι τόσο οικεία. Ξέρεις, το συγκεκριμένο αυτό χιούμορ προέρχεται από τη λέξη phlegm – φλέγμα, και το εγκαινίασε ο Ουάιλντ συγγραφικά μιας και χαρακτήριζε την καθημερινότητα του. Το χιούμορ αυτό δηλαδή το φτύνουν οι ήρωές του όπως το φλέμα που μας κάθεται στο λαιμό με αποτέλεσμα να είναι απότομο και ακαριαίο. Όλοι οι ηθοποιοί προσπαθήσαμε να μπούμε στο λονδρέζικο αυτό πνεύμα και στο βαθμό που μπορούσε ο καθένας το καταφέραμε.
Η παράσταση εγκαινιάζει ένα νέο θέατρο. Μίλησέ μας γι’ αυτό.
Αυτή η ερώτηση ανήκει μάλλον στον εμπνευστή και ιδιοκτήτη του θεάτρου, το Γιώργο Λιβανό. Τι να πω; Μπράβο του για την προσπάθεια και τον κόπο που κατέβαλε για να φτιάξει έναν αμιγώς θεατρικό χώρο τόσο για το δικό του όραμα όσο και για άλλους νέους καλλιτέχνες. Χρειαζόμαστε νέους ανθρώπους με όραμα.
Διατηρείς μια αμιγώς θεατρική εκπομπή στο διαδίκτυο. Πως εξελίσσεται αυτή η προσπάθεια;
Ναι, μιας και μιλήσαμε για νέους με όραμα παίρνω καλή πάσα για την εκπομπή. Η σχέση μου με το θέατρο είναι σχέση πάθους, έρωτα. Γι’ αυτό και δεν έχω περιοριστεί μόνο σε μία ιδιότητα. Θέλω να κάνω θέατρο είτε αυτό λέγεται συγγραφή , είτε σκηνοθεσία, είτε υποκριτική. Ο χρόνος θα δείξει ποιο μπορώ να υπηρετήσω καλύτερα αλλά με ενδιαφέρουν όλα. Με ενδιαφέρει η έκφραση μέσω αυτής της τέχνης. Δεν θα μπορούσα λοιπόν να μην βρω έναν τρόπο μέσα από την πρωινή μου εργασία που να μην έχει να κάνει με το θέατρο. Σαν νέος στο χώρο βιώνω όλη αυτή την αγωνία του να υπάρξεις… να ακουστεί αυτό που έχεις να πεις. Η δημιουργία μιας εκπομπής λοιπόν για τις νέες φωνές που συνεχώς πληθαίνουν στο θέατρο δεν άργησε να πραγματοποιηθεί. Είναι ο δεύτερος χρόνος που η «Εν Θεάτρω» προβάλλεται από το διαδυκτυακό κανάλι http://www.hbchannel.tv και πράγματι νιώθω ευτυχής που δίνει την ευκαιρία σε νέους που επενδύουν χρόνο, χρήματα και πάθος να ακουστούν. Ελπίζω κάποια στιγμή να αγοραστεί και από κάποιο τηλεοπτικό κανάλι μιας και δεν υπάρχει παρόμοια θεατρική εκπομπή.

ΟΣΚΑΡ ΟΥΑΙΛΝΤ «Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΣΟΒΑΡΟΣ» από την ομάδα «ΘΕΑΤΡΙΝΩΝ ΘΕΑΤΕΣ» σε σκηνοθεσία Γιώργου Λιβανού στο Studio ΚΥΨΕΛΗΣ (Σπετσοπούλας 9 και Κυψέλης, τηλ. 210 8819571 / 2130401873) ΠΡΕΜΙΕΡΑ 1 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2010.

Advertisements

About Δημήτρης Φοινίτσης

Τακτικό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών. Κριτική θέατρου, συνεντεύξεις, θεατρικό ρεπορτάζ, παρουσιάσεις παραστάσεων σε εβδομαδιαία έντυπα από το 2002 και πέρα (ΕΤ-weekly / Ελεύθερος Τύπος, exodos / Ελευθεροτυπία, FAQ, Down Town, City κ.α.)

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: