Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ / Μένη Κουμανταρέα «Βιοτεχνία Υαλικών», Θέατρο Φούρνος

Τρίτη βράδυ και η πόλη λουφάζει στο πρώτο, αιφνίδιο κρύο. Ο… «Φούρνος», 25 ετών πλέον στη νέα του χρήση, φαντάζει ο ιδανικός τόπος διατήρησης της καλοκαιρινής θερμοκρασίας. Η μικρή, χαρακτηριστική αίθουσα των ψευδαισθήσεων ανοίγει και ο γυμνός, γνώριμος από καιρό χώρος, με τα λιγοστά σκηνικά αντικείμενα του Γιάννη Γκαρδιακού επιβάλλεται όμορφα διαμορφώνοντας μια πρώτη νοσταλγική ατμόσφαιρα με τη φωτιστική αχλύ του Αλέξανδρου Κομπόγιωργα. Σκοτάδι και αμέσως μετά η εμφάνιση των τεσσάρων κεντρικών ηρώων του αιώνιου Αθηναίου επί σκηνής (Μπέμπα και Βλάσης Ταντής, Βάσος Ραχούτης και Σπύρος Μαλακατές). Ομολογώ πως πρώτη φορά συναντήθηκα με την υψηλής ευαισθησίας τέχνη της Θεατρικής Ομάδας Νεάπολις. Και αφέθηκα γρήγορα να με οδηγήσει από την αρχή στη γραφή του Μένη Κουμανταρέα, ξεχνώντας τα «Παλιά και λησμονημένα» που μισό θυμόμουν από την ανάγνωση του έργου. Άγραφο χαρτί, λοιπόν, σαν εμπιστευθείς τις εισαγωγικές χειροποίητες εικόνες του όλο φροντίδα βλέμματος του θιάσου. Σε μια Αθήνα παλιά, αυτή των τελευταίων ετών της δικτατορίας των συνταγματαρχών (σ.σ.: το έργο γράφτηκε το 1971-‘74). Η σκηνοθεσία των ημιτονίων και των λεπτότατων χειρισμών του Άγγελου Χατζά ανέδειξε το κείμενο, φώτισε τις δαιδαλώδεις σχέσεις των προσώπων, διαφώτισε χωρίς αμφιβολία την αίσθηση πως η πάλη και ο μόχθος των μικρών βιοτεχνιών χωνεύτηκε μια για πάντα από τις πολυεθνικές που ανέλαβαν με το έτσι θέλω να μας «τυφλώσουν» με λαμπτήρες νέον και, προσφάτως, λεντ. Κι εκείνο το θερμό φως ακριβής ατμοσφαίρας του σκηνοθέτη μάς επανέφερε στο ανθρώπινο επίπεδο. Στη χαμένη μαγεία. Στον χειρονάκτη που «ντύνει» τη λάμπα με λεπτό γυαλί, με ακριβό κρύσταλλο χαραγμένο με κομμένη αναπνοή. Κρατώντας στη διασκευή του ο Χατζάς και τα επτά κεφάλαια του μυθιστορήματος μάς καθάρισε τη μνήμη, αυτήν που η εποχή των ψηφιακών εικόνων έχει σταθερά αδρανοποιήσει με απανωτές στρώσεις σκόνης από το υπέρλαμπρο μέλλον. Ο σκηνοθέτης επί σκηνής μαζί με την Αργυρώ Λογαρά, τον Γιάννη Νικολάου, τον Διονύση Ποταμίτη μάς οδήγησαν στο μέτρο μέσω μιας ξεχασμένης μελωδίας. Η μελωδία του μέτρου. Οι εξόχως συντεριασμένες νότες, εν είδει νύξεων, του Βασίλη Χρηστακέα συνδράμουν τα μέγιστα στη συγγραφική βούληση. Καλοδουλεμένη παράσταση, καλοκουρδισμένη, καλοφτιαγμένη με το στοιχείο της ταπεινότητας να πρωταγωνιστεί. Αυτό που η έπαρση των ιμπρεσάριων των μαζικών θεαμάτων έχει εξαφανίσει. Εκείνο το βράδυ ξαναείδα τον «κύριο Μένη» να περπατά στην Αθήνα. Μάλιστα, ένιωσα πως με συντρόφευσε από την οδό Μαυρομιχάλη πίσω στην τελευταία του γειτονιά, πλησίον της Δημοτικής Αγοράς Κυψέλης. Μιας γειτονιάς που ξαναπαίρνει τα πάνω της; Σαν μια υπόσχεση, διατυπωμένη στο λυκόφως της παρακμής, με την προσδοκία της ανάτασης; Μπορεί να γίνει κι έτσι.

Παραστάσεις: Δευτέρα & Τρίτη, στις 9:15μ.μ. / Θέατρο «Φούρνος», Μαυρομιχάλη  168, τηλ.: 2106460748. Μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου.

Advertisements

Share this:

Κάνε Like στο:

Ετικέτες: ,,,,,,,,

About Δημήτρης Φοινίτσης

Ο Δημήτρης Φοινίτσης γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης από μικρασιατική οικογένεια. Σπούδασε στο μεταπτυχιακό τμήμα Δημιουργικής Γραφής της Παιδαγωγικής Σχολής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (διπλωματική εργασία στο Θεατρικό Έργο), στο Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών – Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (κατεύθυνση Θεατρολογίας με διπλωματική εργασία στη Σκηνοθεσία), στο Scuola di Lettere e Filosofia - Universita degli Studi di Genova, στη Δραματική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης «Θεμέλιο» και στη Σχολή Δημοσιογραφίας «ΑΝΤ1». Έχει γράψει θεατρικά έργα, διηγήματα και παραμύθια. Εργάστηκε επί σειρά ετών στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό Τύπο των Αθηνών και της περιφέρειας ως κριτικός θεάτρου, πολιτιστικός συντάκτης, εκφωνητής ειδήσεων, ραδιοφωνικός παραγωγός κ.α. Μετά από συνεργασίες στις κρατικές σκηνές και το ελεύθερο θέατρο ως ηθοποιός αποφάσισε να στραφεί –καλλιτεχνικά- στη σκηνοθεσία. Δημιουργός και σκηνοθέτης της «Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ», έχει ανεβάσει κλασσικά και σύγχρονα έργα σε, κυρίως, μη θεατρικούς χώρους. / d.finitsis@gmail.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: